Om fritvalgspatienter
Før du tager imod en fritvalgspatient, skal du sikre dig, at der er indgået en fritvalgsaftale med Nordfyns Kommune. Tandplejen kontakter dig og deler relevante oplysninger - herunder patientens journalmateriale - når en ny fritvalgsaftale er indgået. Bemærk venligst: Hvis du ikke har modtaget en orientering fra Tandplejen, vil der ikke være kommunal dækning til tandpleje - den eneste undtagelse er nødbehandling.
Det er patienten selv, der indgår aftalen via en digital løsning her på hjemmesiden. Du kan læse mere om fritvalgsbetingelsrrne her: Om frit valg
Når du overtager en fritvalgspatient, overtager du også automatisk ansvaret for løbende opfølgning og indkald. I tilfælde af gentagende udeblivelser og/eller manglende patientkontakt, bedes du orientere Tandplejen herom. Patienten må ikke arkiveres uden forudgående håndtering.
Der henvises i øvrigt til ”Vejledning om omfanget af og kravene til den kommunale tandpleje”.
Kommunale tilskud til fritvalgspatienter
Nordfyns Kommune yder tandplejetilskud efter tandplejebekendtgørelsens §4. Tilskudsprocenten er aldersbestemt.
- For børn og unge mellem 0 og 15 år er det kommunale tilskud 65%.
De resterende 35% er egenbetaling.
- For unge over 16 år er det kommunale tilskud 100%.
Hvis udgifterne til forestående behandling(er) overstiger 2.500 kr. skal du sende et behandlingsoverslag til Tandplejen. Vi anbefaler, at du medsender journal og relevant røntgenmateriale, der kan indgå i vurderingen af overslaget. Vi foretrækker, at alle korrespondancer sker via EDI-portalen.
Det er en betingelse, at der foreligger en godkendelse fra Tandplejen, før behandling iværksættes. Den normale administrationstid er på 10 arbejdsdage. Angiv gerne, hvis der er tale om en hastesag.
Vi følger BUT-overenskomsten når det gælder de prisfaste ydelser. Hvis ydelserne ikke er korrekt anvendt, vil du blive kontaktet telefonisk af Tandplejens administration.
Med de frie ydelser kan du opleve, at Nordfyns Kommune kun tilbyder delvis dækning til en given behandling. I så fald skal patienten informeres om egenbetaling før behandlingsopstart.
Hvis en behandling ikke opfylder de faglige behandlingskriterier i Tandplejen, gives helt eller delvist afslag på overslaget. Kriterierne er udarbejdet efter både sundhedsmæssige og økonomiske hensyn. Det er en tandlæge, der står for den faglige vurdering af alle modtagne overslag. Hvis du er uenig i en afgørelse, skal du ikke tøve med at kontakte os.
Om nødpatienter
Uden for Tandplejens åbningstid, kan alle kommunale tandplejepatienter (0-22 år) frit søge og modtage akut hjælp ved enten en privat tandklinik eller ved Regionens tandlægevagt.
Nordfyns Kommune dækker udgifterne forbundet med den akutte behandling. Du skal anvende BUT-overenskomsten til fakturering. Formålet med den akutte behandling skal altid være at skabe smerte- og infektionsfrihed.
Ved behov for større og/eller længerevarende færdigbehandling, skal behandlingsplan og økonomi godkendes af Tandplejen før næste patientindkald. Som udgangspunkt følger Tandplejen selv op på de akutte patienter. Husk at sende journal og røntgen til os når I fakturerer.